The full World Championship match results:
Get rythm (Joaquin Phoenix / Johnny Cash)
Hey get rhythm when you get the blues
C'mon get rhythm when you get the blues
Get a rock and roll feelin' in your bones
Get taps on your toes and get gone
Get rhythm when you get the blues
A little shoeshine boy he never gets lowdown
But he's got the dirtiest job in town
Bendin' low at the people's feet
On a windy corner of a dirty street
Well I asked him while he shined my shoes
How'd he keep from gettin' the blues
He grinned as he raised his little head
He popped his shoeshine rag and then he said
Get rhythm when you get the blues
C'mon get rhythm when you get the blues
Yes a jumpy rhythm makes you feel so fine
It'll shake all your troubles from your worried mind
Get rhythm when you get the blues
Get rhythm when you get the blues
Get rhythm when you get the blues
C'mon get rhythm when you get the blues
Get a rock and roll feelin' in your bones
Get taps on your toes and get gone
Get rhythm when you get the blues
Well I sat and listened to the sunshine boy
I thought I was gonna jump with joy
He slapped on the shoe polish left and right
He took his shoeshine rag and he held it tight
He stopped once to wipe the sweat away
I said you mighty little boy to be a workin' that way
He said I like it with a big wide grin
Kept on a poppin' and he'd say it again
Get rhythm when you get the blues
C'mon get rhythm when you get the blues
It only cost a dime just a nickel a shoe
It does a million dollars worth of good for you
Get rhythm when you get the blues
For the good times (Kris Kristofferson)
Don't look so sad. I know it's over
But life goes on and this world keeps on turning
Let's just be glad we had this time to spend together
There is no need to watch the bridges that we're burning
Lay your head upon my pillow
Hold your warm and tender body close to mine
Hear the whisper of the raindrops
Blow softly against my window
Make believe you love me one more time
For the good times
I'll get along; you'll find another,
And I'll be here if you should find you ever need me.
Don't say a word about tomorrow or forever,
There'll be time enough for sadness when you leave me.
Lay your head upon my pillow
Hold your warm and tender body Close to mine
Hear the whisper of the raindrops
Blow softly against my window
Make believe you love me
One more time
For the good times
STABELVOLLEN MEDIA
Copyright of all music videoes, guest photoes and artworks solely belongs to the artists. Copyright of all other resources : Stabelvollen Media.
PERSONAL NORWEGIAN MUSICAL FAVORITES
TERJE NILSEN
Terje Nilsen (født 26. november 1951 i Svolvær , død 20. mars 2019 i Bodø) var en norsk musiker og låtskriver.
Hans største suksess var melodien «Mjelle», skrevet i 1974, utgitt første gang på Æ i 1977. Senere utgitt 1990 på plata Kanskje som lå lenge på Norsktoppen og omskrevet i 2005. På albumet finnes også sangen «Se for et vær det e'», hvor Nilsen synger duett med Eva Trones i oversettelsen av den amerikanske popstandarden «Baby, It's Cold Outside». I 2010 sang han duett med Tonje Unstad i sangen «Motbydelig nydelig».
I tillegg til egne plater medvirket han på utgivelser med trioen Crossbreeze (med Walter Albriktsen og Finn Sletten) i 1974, Henning Gravrok (Hyss, 1996) og med Tungtvann (Pøbla, singel, 2001).
Han var Nordland Musikkfestukes profil i 2003. Så ble det plateutgivelse i 2005 med De Voksne Herrers Orkester, som var H Harald Dahlstrøm, Yngve Moe og Steinar Krogstad og turneer blant andre med Korgen Kammerskor 2005 og opptreden for Nordlændingernes Forening i 2006. Nilsen samarbeidet også med Halvdan Sivertsen.
Han var bror til Randi Nilsen som ble gift med Harald Berg, og dermed onkel til plateartistene Terje Berg og Eli Johanne Berg, samt fotballspillerne Ørjan, Runar og Arild Berg.
-
Jean/Nytt og mitt. (Experience Records, vinylsingle, 1973)
-
Æ. (Experience Records. 1977)
-
Pop. (Nord-Norsk Plateselskap, 1983)
-
Sørpolnissen, Lillebroren til julenissen. (NRK / Grappa, kasett, 1987)
-
Kanskje. (Nord-Norsk Plateselskap, 1990)
-
Frie fugler. (1995)
-
Sånn. (Nord-Norsk Plateselskap, 1996)
-
N'te gang. (Med «Voksne Herrers Orkester», Grammofon GRAM0508, 2005)
-
Sommernatt. (PROMOTION-CD, opplag 50 eks. Grammofon, 2006)
-
Portrett. (Grammofon, 2006)
-
Gledeståra. (En samling opptak som aldri er gitt ut, 2012)
-
Mjelle. (Cd som fulgte med boka Mjelle - Terje Nilsen 40 år som plateartist.)
-
Nye låta. (Grammofon, 2016)
-
I tillegg er Nilsen med på konsertsamleplaten "Sinus, 1 og 2 september 1989"
med to sanger. (BRK, 8901) -
Lille Bille. (Eva Trones synger barnesanger av Terje Nilsen. 2003.
Spellemannprisen 2004) -
Tango for en. (Eva Trones. Sanger av Terje Nilsen. 2011).
NØKKEN
Nøkken er ei norsk musikgruppe som vart danna i Bergen i 1979 av Turid Pedersen og Bjørn Vassnes. Dei hadde begge vore med i folkrock-gruppa Erter, Kjøtt og Flesk. Gruppa var særleg aktiv fram til 1983. Mellom 1979 og -83 gav gruppa ut fire langspelplater. Størst suksess hadde gruppa i 1981 med plata Om det ikkje går buss. Musikken har vore omtala som ein slags reggaeprega rock.
Medlemmer Tidligere medlemmer
Turid Pedersen - vokalist Per Eriksen - trommer (1983)
Bjørn Vassnes - gitarist og låtskrivar Steinar Brekke - bassist (1983)
Odd Arvid Eilertsen - bassist Arne Størmer - gitarist (1980)
Eirik-Andre Rydningen - trommer Halldor Krogh - gitarist (1979-1983)
Hege Rimestad - fele Kåre Sandvik - tangentinstrument (1979)
Karsten Olsen - trommer (1979-1982)
Sverre E. Henriksen - bass (1979-1982)
Hans Petter Gundersen - gitar (1979)
Diskografi
-
Nokka nytt (1979)
-
Om det ikkje går buss (1981)
-
Prinsessa, krigen og de evige verdian (1981)
-
Åpent for lys (1983)
-
Nøkken 1978-1984 (samling) (2002)
-
Tusen lys (2004)
CHRISTEL ALSOS
Christel Alsos Monsen, kjent under artistnavnet Christel Alsos, (født 20. desember 1984) er en norsk sanger fra Fauske i Nordland fylke.
Etter videregående skole i 2003, flyttet hun til Gjøvik for å gå på Viken Folkehøgskole og satse på musikken. I 2004 flyttet hun til Oslo.
Etter å ha opptrådt på TV-programmet Noen bedre med Tore Strømøy på NRK høsten 2004 ble hun oppdaget av plateselskapet Sony BMG, som hun tegnet kontrakt med.
Hennes første utgivelse var singelen «Come On» i 2006. Denne ble tatt godt imot av norske radiostasjoner og kom inn på Hit40 i november 2006. Debutalbumet Closing the Distance kom ut 15. januar 2007 og solgte 30 000 på tre måneder, noe som gjorde henne til en av de bestselgende kvinnelige artistene våren 2007.[trenger referanse] Hun er blitt nominert til Spellemannprisen fire ganger: til Spellemannprisen 2006 i klassen årets musikkvideo for «Come On», til Spellemannprisen 2007 i klassene årets nykommer og kvinnelig artist for albumet Closing the Distance og til Spellemannprisen 2010 i klassen kvinnelig artist for sitt andre album Tomorrow Is.
Alsos' sanger «Found» og «When the Light Dies Out» har blitt brukt i TV-serien Vampire Diaries.
Christel Alsos har også samarbeidet på vokal med andre artister, og har deltatt på Bo Kaspers Orkesters hit Håll Ut fra albumet Redo Att Gå Sönder som kom ut høsten 2015 med tilhørende konserter på Notodden Bluesfestival året etter.
DISKOGRAFI
-
Closing the Distance (2007)
-
Tomorrow Is (2010)
-
Presence (2013)
-
I den kalde vinter (2013)
-
At that time of the night (2016)
-
Come On (2006)
-
Suzanne (2009)
-
Conquer (2012)
-
I den kalde vinter (2013)
SOLVEIG SLETTAHJELL
Solveig Slettahjell (født 2. april 1971 i Bærum) er en norsk jazzvokalist, kjent fra flere utgivelser.
Etter oppveksten på Steinkjer og Orkanger, samt musikkskolering ved Heimdal videregående skole, tilkom hun Oslos jazzmiljø og inngikk et lengre samarbeid med Håkon Hartberg, samt deltok i bandet «Squid» (Super, Forward Records, 1997), på en tid da hun også oppnådde hovedfag i vokalpedagogikk ved Norges musikkhøgskole på avhandlingen Det Rytmiske Aspekt Ved Frasering.
Hun etablerte sitt «Slow Motion Orchestra» (1997) med Mats Eilertsen bass, Per Oddvar Johansen trommer, Sjur Miljeteig trompet og Morten Qvenild piano; kvintetten ga ut Slow Motion Orchestra (Curling Legs, 2001), etterfulgt av standardlåter på Silver (2004) som ga Spellemannprisen 2004 i klassen jazz. Året etter komPixiedust med tekster av Peder Kjellsby (2005). En kondensert variasjon er hennes «Slow Motion duo», der hun med Sjur Miljeteig (trompet) høsten 2006 turnerte bl.a. England. Samme år kom platen Good rain, som også ga henne et kommersielt gjennombrudd. Høsten 2007 slapp hun solodebuten Domestic Songs, spilt inn hjemme hos henne selv, og med eget pianospill som viktigste instrumentakkompagnement.
I vokalgruppen Kvitretten (Voices 1996, Everything turns 1999, Kloden er en snurrebass som snurrer oss 2001) sang hun med Eldbjørg Raknes, Kristin Asbjørnsen og Tone Åse. Slettahjell har også medvirket med Sigurd Køhn/Nils-Olav Johansen sekstett, med Sidsel Endresen, på utgivelser med Rob Waring/Carl Morten Iversen/Frank Jakobsen (Synchronize your watches, 2001).
Slettahjell har også fremført samtidsmusikk, i vokaltrioen «vonDrei» med Ellen Aagaard og Astrid Kvalbein, samt på Ny Musikks initierte juleplate med gruppa Poing (Jazzid, 2001), som består av Frode Haltli trekkspill, Rolf-Erik Nystrøm saksofon og Håkon Thelin kontrabass.
I Finland fremførte hun med Pori Sinfonietta på PoriJazz 2002.
Solveig fikk våren 2007 en sønn. Dette er hennes første barn, og i 2009 skrev hun bestillingsverket til Vossajazz som ble til platen Tarpan Seasons.
Sammen med In The Country, Bugge Wesseltoft og Knut Reiersrud ga hun i 2014 ut albumet Norwegian Woods – Jazz at Berlin Philharmonic II. For albumet ble de nominert til Spellemannprisen 2014 i klassen jazz.
Diskografi
-
2001: Slow Motion Orchestra, (med Slow Motion Orchestra)
-
2004: Silver, (med Slow Motion Quintet)
-
2005: Pixiedust, (med Slow Motion Quintet)
-
2006: Good Rain, (med Slow Motion Quintet)
-
2007: Domestic Songs (ACT). Hjemmeopptak med Slow Motion Duo: Sjur Miljeteig og Peder Kjellsby.
-
2008: Natt I Betlehem (KKV, 2008). Med Tord Gustavsen og Sjur Miljeteig.
-
2009: Tarpan Seasons (Universal Music, 2009). Med Slow Motion Orchestra, d.v.s. Miljeteig, Johansen, Qvenild + Jo Berger Myhre bass, Andreas Ulvo orgel og Even Helte Hermansen gitar. Basert på bestillingsverket til Vossajazz 2009.
-
2011: Antologie (Universal Music)
-
2014: Norwegian Woods – Jazz at Berlin Philharmonic II (ACT) sammen med In The Country, Bugge Wesseltoft og Knut Reiersrud
-
2015: Trails Of Souls (ACT) sammen med Knut Reiersrud og In The Country
GÅTE
Gåte er et norsk band som spiller en blanding av folkemusikk og rock. Gåte har samarbeidet med og brukt materiale
fra Knut Buen og Astrid Krog Halse. De fikk Spellemannprisen 2002 i klassen Årets nykommer, for
ebutalbumet Jygri. Denne CD-en solgte 40 000 eksemplarer. De ble også nominert til Spellemannprisen 2004 i
klassen rock for sitt andre album, Iselilja, men vant ikke. Bandet ble oppløst i 2005, og spilte sin siste konsert den
31. desember i Setesdal.
3. april 2006 ga bandet ut konsert-CD-en Liva, med opptak fra den nest siste konserten bandet holdt
på Rockefeller i Oslo 30. desember 2005. På denne CD-en finnes sangen «Venelite», som ikke hadde vært utgitt
tidligere. Senere samme år kom også DVD-en Liva med opptak fra samme konsert. Den inneholdt også
bonusmateriell, blant annet fra konserten på Roskildefestivalen i 2003, som etter manges mening var bandets
høydepunkt. Under denne og en rekke andre konserter opptrådte folkemusiker Knut Buen sammen med Gåte. Han
har skrevet tekst og melodi til sangen «Kjærleik» som finnes på albumet Iselilja.
24. oktober 2009 gjorde bandet comeback under kulturfestivalen Uka i Trondheim, i Dødens Dal. Det var meningen
at det skulle bli med denne ene opptredenen, men lysten til å gjennomføre en liten sommerturné meldte seg, noe som førte til at gruppa holdt fem konserter sommeren 2010. De avsluttet med å spille på Operataket i Oslo den 20. august 2010 hvor de markerte det som skulle vise seg å bli en foreløpig slutt for bandet. Bandet gjenopptok virksomheten i 2017 med nye medlemmer.
Medlemmer Tidligere medlemmer
-
Gunnhild Sundli – Vokalist Gjermund Landrø – Bassgitar, vokal (2000-2005)
-
Sveinung Sundli – Fele, tangenter, vokal Kenneth Kapstad – Trommer, perkusjon (2005)
-
Jon Even Schärer - Trommer (2017-) Halvor Hoem – Gitar (1999-2001)
-
Mats Paulsen - Bass (2017-)
Diskografi EP-er og singler
-
Jygri (Studioalbum, 2002) Gåte EP (aka Gammel) (2000)
-
Iselilja (Studioalbum, 2004) Gåte EP (2002) (aka Grusomme skjebne) (2002)
-
Liva (Konsertalbum, 2006) Statt opp (Maggeduliadei) (EP, 2003)
-
Svevn (Studioalbum, 2018) Sjå attende (Single, 2004)
Attersyn EP (Drabant Music, 2017)
HALVDAN SIVERTSEN
Halvdan Johannes Sivertsen (født 5. januar 1950) er en norsk visesanger og låtskriver. Han er født i Tromsø, men oppvokst og bor i Bodø. Han har vunnet seks Spellemannpriser (to av dem med Gitarkameratene) og er tildelt Nordland fylkes kulturpris (2000).
Hans karriere startet i Bodøs pop- og rockemiljø i 1960-årene, og han har vært en av Norges mest populære visesangere og entertainere i Norge i 40 år.
På store deler av 80-tallet var han blant annet kjent fra barneprogrammet Labbetuss som gikk på NRK-TV. Han utgitt en rekke prisbelønte album. Hans musikk er blitt brukt både i film og teater.
«Kjærlighetsvisa» ble i 2008 kåret til tidenes nordnorske sommerlåt. Nesten en tredjedel av SMS-stemmene gikk til «Kjærlighetsvisa». Kåringen ble avholdt av Avisa Nordland og Radio 3 Bodø.
Våren 2012 medvirket Sivertsen i programserien Hver gang vi møtes på TV 2 sammen med seks andre artister som blant annet Øyvind Sauvik (Vinni). Han fremførte Sommerfuggel i vinterland sammen med Øyvind Sauvik under Minnemarkeringen i Oslo 22. juli 2012.
Sivertsen er etterkommer av Carl Johan Gerss.
Album Singler/EP-er
-
Halvdan 23 1/2 år (1973) Gladiatorglimt (ode til Bodø/Glimt)/Syng sjøl (1976) med Terje Nilsen under navnet Halvdan og den gule fare
-
Utsikt minus innsikt gir tilnærmet blindhet fra toppen av pyramiden (1975) Ny & naken (1987)
-
Sangen om i morra (1982) Pus har løpetid (1996)
-
Ny og naken (1987) Sammen i sola (1997)
-
Førr ei dame (1989) Bli med mæ dit (2008)
-
Hilsen Halvdan (1991) Venta på toget (2008)
-
Kjærlighetslandet (1994) Ola Diger (2008)
-
Helt Halvdan (1996) Reisa aleina (2012)
-
Tvil, håp og kjærlighet (2001) Han Elias (2014)
-
Frelsesarmeens Juleplate (2003) Sola har gått over streken (2015)
-
Mellom oss (2008) Baklengs ombord (2017)
Med Gitarkameratene Med Vibeke Sæther
HEKLA STÅLSTRENGA
Hekla Stålstrenga er et norsk band som spiller folkemusikk/folkrock basert på nordnorsk tradisjonsmusikk. Hekla Stålstrenga består av Ragnhild Furebotten (fele og låtskriver), Tore Bruvoll (gitarer og låtskriver), Anne Nymo Trulsen (sang, trøorgel og låtskriver), Trond-Viggo Solås (bass) og Ole-Jakob Larsen (trommer).
Bandet er resultatet av samarbeidet mellom felespiller Ragnhild Furebotten og gitarist Tore Bruvoll som sammen ga ut albumet Hekla Stålstrenga i 2008, et album som ble nominert til Spellemannprisen 2008 i klassen folkemusikk/gammaldans. I 2011 ble albumet Makramé gitt ut under navnet Hekla Stålstrenga. Albumet ble nominert til Spellemannprisen 2011 i klassen folkemusikk/tradisjonsmusikk og var i tillegg inne på VG-lista.
De vant Folkelarmprisen 2014 i klassen årets folkemusiker. De er blitt nominert til Spellemannprisen 2013 for Dyrandé til Spellemannprisen 2016 for Ventetid og til Spellemannprisen 2019 for Elske og ære, alle i klassen viser.
Diskografi
Album Singler
VØMMØL SPELMANNSLAG
Vømmøl Spellmannslag var en venstreradikal visegruppe fra Trøndelag stiftet i 1973 av Hans Rotmo. Bandet gav ut platene Vømmøl'n (1974), Vømlingen (1975) og Vømmølåret (1984) – samt samleplata Vømmølmusikken (1996) som inneholdt utdrag fra alle tre foregående platene, utdrag fra musikk av Arbeidslaget hass K. Vømmølbakken samt to nyskrevne sanger for anledningen.
Alle tekstene i Vømmøl Spellmannslags sanger ble skrevet av Kristian Schravlevold (Hans Rotmo). Platene Vømmøl'n og Vømlingen var kombinert med en trykksak som fulgte med som et bilag. Trykksakene inneholdt tekster, introduksjoner og bakgrunnsstoff til sangene. Med den første plata Vømmøl'n fulgte et 24-siders hefte i A4-format med tekst, bilder, tegninger og kart. Vedlegget til Vømlingen var utformet som en avis, Porcelen Tidende (hvori opptatt Vømlingen). Dette var en firesiders lokalavis med nyheter, kunngjøringer osv. I avisas kulturspalte var tekstene fra plata trykket.
De to første Vømmølplatene ble en kommersiell suksess og solgte henholdsvis 50- og 60 000 eksemplarer.
Visetekstene skildret livet og ulike problemer folk i Utkant-Norge måtte stri med. Folket flyttet fra Vømmøldalen og ned til nabokommunen i sør: Porselen (utpekt som vekstsenter med Europavei og industri), og kommersielle krefter truer stadig med å utrydde vømmølkulturen. Vømmølplatene kan ses på som et tegn på utviklingen på venstresida i Norge fra slutten av 60-åra og utover det tidlige 70-tallet. En i marxistisk betydning klassebevisst holdning kommer til uttrykk.
Bandet ga ut platene på plateselskapet MAI, der overskuddet gikk til finansiering av andres plateutgivelser som ikke solgte så godt.
DUM DUM BOYS
DumDum Boys fra Trondheim er et norsk band, som regnes som et av de fire store i norsk rock på 1980-tallet, sammen med deLillos, Jokke & Valentinerne og Raga Rockers. Bandet oppstod i 1979 under navnet Wannskrækk og var i starten et punkband. Etter at den første vokalisten sluttet, ble Per Øivind Houmb («Prepple») hentet inn som erstatter av v vennene Kjartan Kristiansen (gitar) og Persi Iveland (bass).
Bandet har iblant opptrådt under aliaset «Racer», som for eksempel da de gav ut «Bønda fra nord» som den offisielle låta til herrelandslaget i fotball i EM i fotball 2000.
Bandet ble i 2012 innlemmet i Rockheim Hall of Fame.
Medlemmer Tidligere medlemmer
-
Per Øivind "Prepple" Houmb – vokalist (1985–) Persi Iveland – bassist (1985–1993)
-
Kjartan Kristiansen – gitarist (1985–) Atle Karlsen – keyboardist (1989–2007)
-
Aslak Dørum – bassist (1993–)
-
Sola Jonsen – trommeslager (1985–
Diskografi
Studioalbum Konsertalbum og samleplater
-
Blodig Alvor Na Na Na Na Na (1988) (#14 NO) Riff – Wannskrækk 1980–85 (Wannskrækk) (1992)
-
Splitter pine (1989) (#3 NO) 1001 Watt (konsertalbum) (1994) (#13 NO)
-
Pstereo (1990) (#1 NO) Schlägers (samleplate) (2001) (#1 NO)
-
Gravitasjon (2006) (#1 NO)
-
Tidsmaskin (2009) (#1 NO)
-
Armer og bein (2018) (#1 NO)
Singler EP
-
Boom Boom (1989) (#6 NO) Transit Sigmata Exit (1992) (#5 NO)
-
Splitter pine (1989) (#5 NO) Mitt hjertes trell (1994) (#6 NO)
-
Plaster på såret (1990) (#2 NO) Sustema Magica (1996)
-
Englefjes (1990) (#7 NO) Bapshuariari (1996)
-
Transit Crewversjon (1992) Stjernesludd (1997) (#17 NO)
-
Ikke faen (1998) (#17 NO)
-
Monosapiens (2000)
-
Enhjørning (2006) (#1 NO) DVD
-
Snø på Mars (2009) (#17 NO) DumDum Boys i Dødens Dal (live, DVD) (2004) (#1 NO)
-
Hjertestups / Kannibal (2009)
-
Tre er to for mye (2012)
-
Hagelangs / Stor og sterk (2015)
-
Tid og sted / Har det på tunga (2015)
-
Torden i det fjerne (2017)
POPOL VUH / POPOL ACE
Popol Ace (tidligere Popol Vuh) var et norsk progressivt rockeband i 1970-årene, startet under navnet Arman Sumpe d.e. rundt saksofonisten Reidar Arman Myhre (Wenche Myhres bror) og Pete Knutsen, Terje Methi og Thor Andreassen fra 1960-tallsbandet The Scavers. De hadde suksess med låtene «All We Have Is the Past», «Queen of All Queens» og «Music Box». Bandet fikk Spellemannprisen i 1972 i klassen «Beste gruppe».
Bandet skiftet i 1973 navn til Popol Ace for å unngå konflikt med det tyske bandet Popol Vuh. Gruppen ga ut en LP til, Curly Sounds med Asbjørn «ASA» Krogtoft som vokalist etter at Jahn Teigen sluttet for å satse på solokarriere. Uten Jahn Teigen mistet Popol Ace en viktig del av sin identitet og sound. De gikk da i en mer kommersiell retning. Men fansen sviktet etter stilskiftet, og bandet ble oppløst.
I 1994 gjennomførte Popol Ace, med Jahn Teigen som vokalist, en landsomfattende turne i forbindelse med utgivelsen av sampleplaten Cat of 9 Tales. De hadde også en gjenforening i 2003 i forbindelse med konserter arrangert sammen med KORK / Kringkastingsorkestret. 28. mai 2017 ble Popol Ace innlemmet i Rockheim Hall of Fame.
Bandmedlemmer Tidl. medlemmer
-
Jahn Teigen – vokalist (1971–1977, 1994, 2003) Pjokken Eide – fløyte og trombone (1970–1973)
-
Pete Knutsen – gitar, keyboards (1970–1978, 1994, 2003) Asbjørn Krogtoft – vokal (1977–1978)
-
Arne Schulze – gitar (1971–1978, 1994, 2003) Reidar Myhre - saksofon (1970–1972)
-
Terje Methi – bass (1970–1978, 1994, 2003) Steinar Kristiansen - trompet (1970–1972)
-
Thor Andreassen – slagverk (1970–1978, 1994, 2003) Fred Alvad - keyboard (1970–1972)
Diskografi
-
Quiché Maya (Polydor, 1973)
-
Stolen from Time (Polydor, 1975)
-
Curly Sounds (Polydor, 1978)
-
Cat of 9 Tales – Best of 1972–78 (Polydor, 1994) samleplate
-
All We Have (Universal, 2003) CD-boks
-
Popoloddities (2003)
THE PUSSYCATS
The Pussycats var blant Norges viktigste popgrupper på 1960-tallet. The Pussycats ble dannet under navnet
The Typhoones i Tromsø i 1962, og under dette navnet dro de i 1964 til Sverige for å prøve lykken.
Der skiftet de først navn til The Arctics, som en slags markering av området de er fra. Der traff de
Sten Ekroth, som tilbød seg å bli deres manager. Det var Ekroth som ga gruppa navnet The Pussycats.
Han skaffet dem også den svenske organisten Ingemar Stjerndahl fra gruppa The Vexers.
Artistnavn
Som ledd i å bygge gruppas image hadde Ekroth også idéen om å gi hvert av medlemmene et pseudonymt artistnavn; Kjelsberg ble til Teddy, Aasegg ble hetende Jimmy, Brandt ble Freddy, Graff ble Eddy og Stjerndahl ble Reddy, alle med etternavnet Pussy. Bandet oppnådde, takket være store investeringer og promotering fra Ekroths side, og skandaleoppslag, en rask vei til gjennombrudd og suksess.
Gjennombruddet
Pussycats' første PR-stunts var å få opptre på Hylands Hörna, i anledning avslutningen av innsamlingsaksjonen Røde Fjær. Dette fikk de til ved at Sten Ekroth hentet noe i overkant av 7 000 kroner fra safen på kontoret. Mynter og sammenkrøllede pengesedler ble lagt i en plastpose. Sten Ekroth leverte pengene til programleder Lennart Hyland og påsto at det var en gave fra et norsk band som ønsket å støtte saken ved å gi bort hele spillehonoraret. Dermed ble de også invitert til å spille på et av fjernsynets mest sette show. Dernest brakte Ekroth inn en eim av Swinging London ved å importere en rød toetasjes turnebuss, som stilte de svenske konkurrentene The Hep Stars' hvite bobilliknende GMC fullstendig i skyggen, og tok revansj på den svenske gruppa som etter manges oppfatning hadde laget en bedre versjon av hitlåta om kjæresten som stakk av med «Cadillac»en. Ekstra oppmerksomhet og store avisoppslag ble gruppa til del da bussen ble kjørt ut Sjølystveien og var for høy til å komme under planovergangen ved Skøyen, slik at de forårsaket en enorm trafikkork på en av hovedstadens største utfartsårer.
Sten Ekroth var utsøkt oppfinnsom og tøyde grensene for hva som ble oppfattet som god forretningsmoral, men nådde da også mange av sine ambisiøse mål for gruppa. Til stor forundring for de mer kjente og etablerte bandene i Oslo, som The Cool Cats, Beatniks og Vanguards klarte han også å selge inn nykommerne Pussycats som oppvarmingsband for selveste Rolling Stones, da de sommeren 1965 gjennomførte sin første skandinaviaturné til Oslo, København og Malmö.
Katzenjammer, strengelek og rullende steiner
Med store tanker om sin egen betydning i den suksessen gruppa oppnådde har Ekroth skildret sin rolle som manager i boka Strengelek, hvor han (s. 66-74) har klart å skape en seiglivet myte om det store «kuppet» under konserten i Sjølysthallen i Oslo 24. juni 1965. Myten er flere ganger senere gjentatt av popskribenter, f.eks. av Willy B. i Norge i rock, beat & blues. Del 1 1955 – 1971 (s. 50), Tore Skoglund i Myke poter og kvasse klør... Pussycats (s. 62-66) og i utallige radio- og fjernsynsprogrammer om norsk rocks historie. Saken var at Ekroth hadde skaffet Pussycats en fanklubb i Malmö, og herfra fraktet han jenter til konserten i Oslo. De skulle rope på sine helter, kaste blomster opp på scenen til Pussycats og forlate konserten i protest så snart Rolling Stones viste seg på scenen. Bussen skulle tilbake til Malmö, og den som ikke var på plass måtte pent gå hele veien hjem (eller komme seg hjem selv på annen måte).
En fremstilling bygget på samtidige kilder og intervjuer med ulike øyenvitner til begivenhetene finnes gjengitt i NRK-journalist Per Kristian Olsens bok Det store popeventyret. Pussycats og norsk rock i 60-åra (s. 93-114). Olsens kapitteloverskrift betegner opplegget som «Et mislykket kupp».
Sten hadde nøye planlagt protest-aksjonen. Men nå traff skuffelsen ham der han sto ved scenekanten. Sten ble stående og se på at opplegget hans smuldret opp. Flere av de som hadde fått gratis billett av ham lot være å gå i protest, deriblant den nyslåtte presidenten i den norske fanklubben, Turid Holt.
Turid Holt: «Jeg sa til Sten at jeg har vært Stones-fan i flere år. Dere har jeg nettopp lært å kjenne.» Dessuten hadde hun kjøpt billetten sin selv. Hun satt og tviholdt på plassen sin og digget Stones. Det var vel bare vel 30 jenter som reiste seg og forlot plassene sine. De klarte riktignok å skape noe oppstyr, men Sten så at journalistene på benkene i buffersonen ikke riktig skjønte hva jentene drev på med. Bare de som satt aller nærmest de protesterende skjønte at det var noe i retning av en protest. For alle de 3000 andre i salen druknet «protesten» i den allmenne begeistringen. Den lille oppmerksomheten de vakte, klarte de bare å holde i noen sekunder. Publikum og presse ville heller se Mick Jagger og Rolling Stones.
Sten Ekroth hadde ikke som påstått kjøpt opp 200 plasser på de første to benkeradene, men 40-50 billetter fordelt på 4. og 5. og 6. rad. For å skape en spesiell effekt fikk han overtalt arrangøren til å ta strømmen og slå den på idet Pussycats sto klar. Bandmedlemmene var ikledd «rosa kapper, ildrøde fløyelsbukser, høyhælte sko, turkise skjorter og håret knyttet opp i hestehale med rosa bånd.»
Så startet murringen.
Albumene Psst! Psst! og Mrr… Mrr… ble begge svært godt mottatt av både presse og publikum. Likevel begynte problemene å tårne seg opp. Sten Ekroth kom på kant med gruppa og mente de skyldte ham betydelige pengesummer. I oktober 1967 ble Sverre, Aasegg og Graff innkalt til sesjon, men fikk et halvt års utsettelse. Sverre og Ottar ble dimittert, mens Kjelsberg ble innrullert.
The New Pussycats
Høsten 1967 ble det omorganiseringer. Etter at 2nd Evolution Corps var blitt oppløst kom Jan Løseth over til Pussycats som vokalist og gitarist, mens Trond Graff overtok på orgel etter Ingemar Stjerndal, som hadde sluttet. Løseth skrev sangene for deres neste singel Vanja Maria / Death is Coming. Denne ble ingen hit, og etter vellykket gjestespill med The New Beatnicks i København i januar 1968 valgte han å forlate The Pussycats til fordel for sine nye venner. Løseth fulgte med videre over til Titanic.
Ole Paus fikk hjelp av Pussycats til innspilling av LP-en Garman 24.-26. april 1972. Gruppa opptrådte med Ole Paus på Vise- & lyrikkfestivalen i Haugesund 7. juli, og spillte også alene som The New Pussycats på jazzkroa samme sted 8. juli 1972. I 1973 kom albumet Touch Wood. LP-en ble ingen storselger, men hadde et godt og variert innhold. Pussycats ble oppløst kort tid etter denne utgivelsen, men holdt flere gjenforeningskonserter utover i 1980-årene. I 1991 utga de et nytt albumet To You, hvor alle de opprinnelige medlemmene deltok. I de kommende år kom de sporadisk til å gjenoppstå og spille konserter flere steder i Norge.
Avskjedskonsert på Ski
The Pussycats hadde tilbragt vinteren 1965/66 på Ski Hotell, og flere av bandets største slagere var blitt skrevet der. Avskjedskonserten fant sted i Ski Rådhusteater 29. september 2007. Ottar Aasegg var blitt syk og kunne ikke spille, men ellers var hele originalbesetningen på plass.
Konsert på Buktafestivalen 2011
The Pussycats avsluttet lørdagen på Buktafestivalen 2011 på Paradisbukta-scenen. De spilte der med følgende besetning:
Sverre Kjelsberg (vokal/bass), Trond Graff (gitar), Oddmar Amundsen (gitar), Leif Ovesen (trommer), Inge Kolsvik (orgel), pluss Ingemar Stjerndahl (orgel) og Friedel Brandt (trommer) spiller på utvalgte låter under konserten.
Rockheim Hall of Fame
The Pussycats ble i 2012 innlemmet i Rockheim Hall of Fame i Trondheim.
Opptreden på 60-talls-konsert
The Pussycats ble her annonsert som største norske 60-tallsartister på rockegallaen We love the 60's and 70's i Telenor Arena 31.10.2015.
Av andre artister på samme begivenhet er Hep Stars, som nok var forbilder på deres første single Cadillac, og b-siden til den andre singlen, Donna. Dessuten opptrer The Animals som var inspirasjonen for The Pussycats på deres tredje single, Boom boom.
Besetning
-
Trond Graff – Gitar, orgel, vibrafon
-
Sverre Kjelsberg – Vokal, bass (død)
-
Ottar Aasegg – Gitar
-
Friedel Brandt – Trommer
-
Ingemar Stjerndahl – Orgel
-
Jan Løseth – Vokal, gitar (1967)
-
Bror Dahl – Klarinett, altsaksofon (1972–73)
-
Bjørn Henriksen – Gitar, sopransaksofon (1972–73)
-
Knut Halvard Johannessen- Trommer, div. rytmeinstrumenter (1972–73)
Diskografi
Album
-
Psst! Psst!, (Polydor International, 1966)
-
Mrr… Mrr…, (Polydor International, 1966)
-
Garman (som musikere for Ole Paus), (Karusell 1972)
-
Touch Wood, (Polydor, 1973)
-
Psst! Mrr… (samleplate), MAI, (1981)
-
The Pussycats Story (samleplate), (Polydor, 1982)
-
To You, (Polydor, 1991)
Utgivelser på CD
-
Psst! Psst!, (Karusell 551 411-2, 1995)
-
Mrr… Mrr… , (Karusell 551 410-2, 1995)
-
Garman (som musikere for Ole Paus), Karusell 550 349-2, 1994)
-
To You, Sonet SCD 15029, 1991)
Singel
-
«Cadillac»/«Ebb Tide» (Karusell, 1965)
-
«Gonna Send You Back to Georgia»/«Donna» (Karusell, 1965)
-
«Boom Boom»/«Gone Gone Gone» (Teen Beat, 1965)
-
«Let Me Stay with You»/«Purdy Patsy» (Teen Beat, 1966)
-
«Purdy Patsy»/«Let Me Stay with You» (tysk utgivelse Polydor, 1966)
-
«Just a Little Teardrop»/«Baby Baby» (Teen Beat, 1966)
-
«Why Have We to Wait»/«Regret» (Teen Beat, 1966)
-
«The Craftsman»/«Song» (Teen Beat, 1966)
-
«A Night of Life»/«Rain» (Polydor, 1967)
-
«Vanja Maria»/«Death is Coming» (Polydor, 1967)
-
«Smile at Me» (Poppy Sound, 1967)
-
(som Sailor): «Sjøreisa»/«Mors minner»(Polydor, 1967)
Referanser
-
«Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 2. april 2011. Besøkt 22. juli 2011.
Kilder
-
Sten Ekroth: Strengelek. Oslo 1967.
-
Pussycats vil dra til Sverige. POP-Revyen nr. 25. Onsdag 11. oktober 1967, s. 8.
-
Willy B.: Norge i rock, beat & blues. Del 1 1955 – 1971. Oslo 1983.
-
Tore Skoglund: Pussycats : Myke poter og kvasse klør.... Forlaget Nord. Bodø 1987. ISBN 82-90552-06-8
-
Per Kristian Olsen: Det store popeventyret. Pussycats og norsk rock i 60-åra. J.W. Cappelens Forlag. (Med CD inneholdende «Just a Little Teardrop», «Let Me Stay with You», «Ebb Tide» og «The Craftsman»). Oslo 1998. ISBN 82-02-17630-1
Eksterne lenker
-
(en) The Pussycats på Discogs
-
(en) The Pussycats på MusicBrainz
-
(en) The Pussycats på Songkick
-
(no) The Pussycats på Rockipedia
MUSIC AND LYRICS
INTERVJUER